Opera i Mello

Dela med dina vänner










Submit

Operasångare i melodifestivalen är inget nytt. Och när vi nu laddar för undertecknad operabög att entra scen den 7e februari, tänkte jag vi skulle peppa lite med ett urval av operanummer i vår mellohistory.

Annorstädes Vals (1965)

Ingvar Wixell
Text Alf Henriksson o musik av Dag Wirén.

Ingvar Wixell är en av de mest framgångsrika svenska operasångarna. Någonsin. Han var Pavarottis parhäst under några decennier. Och han har sjungit med alla. Och överallt. Och han sjunger fantastiskt.

Och 1965 sjöng han dessutom alla(!) bidrag i melodifestivalen. Detta ådrog sig nämligen på den tiden då festivalen handlade mindre om utstryrslar o effekter, och mer om melodier och sång. Trots att det är en melodifestival. Eh. Jag är inte det minsta bitter att jag inte levde på den tiden. Alls.

wixell-pavarotti

Det är en otroligt vacker sång, i en vemodig tretakt, som jag sjungit många gånger. Dock aldrig så vackert som Ingvar. Det kan ingen.

Däremot är jag ju en sucker för live-orkester, och tillhör den tappra skara som fortfarande tycker vi ska gå tillbaka till en melodifestival utan autotune, förinspelade leadstämmor och backtracks. Kalla mej gammalmodig…

Nattens Drottning (1989)

Haakon Pedersen och Elisabeth Berg
Text och musik radarparet Holm/Pling

Under 70-talet var det idel dunka dunka och de storslagna operanumren fick stå tillbaka för ex Frida Lyngstad… som på gamla dar spelat in Barcarollen i Hoffmans Äventyr, så lite opera fanns det i dem också minsann… bara inte i mello.

Anyway. Elisabeth Berg sjunger Nattens Drottning i rätt tonart, vilket är ett övermänskligt uppdrag, också under optimala vokala omständigheter. Under mello är det rent ut sagt ett mirakel.

Men för Pedersen hade man kanske kunnat överväga att plocka ner låten några toner. Eller några oktaver. För att iallfall ge honom en chans att kunna genomföra melodistämman.

Detta skulle väl då vara baksidan med liveorkester. Vill man plötsligt transponera låten är det inte bara 2 knapptryck på midi-filerna, utan då måste orkestreringen göras om. Och någon måste ta hand om de sektioner i orkestern som kommer obstruera när det plötsligt blir en refräng i Cess-dur.

haakon-o-elisabeth

Det enda jag undrar är om han verkligen ska sjunga ”mitt liv är ditt libretto”. Det borde vara tvärtom, för Nattens Drottnings liv känns nämligen lite mer operaspännande än Haakons. No offence.

Symfonin

Loa Falkmans evigt älskade nummer av Lord o Gunnarsson.

Eftersom världen inte fick nog av opera med Haakons nummer, bjöd man in den eminenta operasångaren Loa Falkman, tvingade (antar jag) på honom rouge till sharlakansfeberns gräns och bad honom sjunga det lättsamma och anspråkslösa numret Symfonin. Med ett N på slutet.

Jag älskar Loa. Få artister har sådan bredd som han i Sverige; Fullständigt unik kombination av enastående artisteri och varm folklighet.

Och jag älskar den här låten, för att inget av detta finns i den. Inkl operaolaten att alltid hålla ut sista tonen lite efter orkestern. Jag gör det varje kväll på scen. Och Loa gör det i Mello. Det ska han ha respekt för!

Evig Kärlek (2003)

Nanne Grönwall m text o musik av sej själv o maken.

Detta underbara nummer tycker jag har fått en oförtjänt bortglömd plats i schlagerhistorien. Inte bara för att det är idel vänner till mej bakom numret. Utan för att jag älskar modet att våga köra konceptuellt, också i mello. Vilket vi ju vet Nanne aldrig drar sej för.

Roine Söderlund o Camilla Thulin skapade tillsammans m Nanne och den 5 kvinnor starka operakören ett operaintermezzo… som dessvärre inte tog sej till final. Det är skam. Opera ska alltid gå till final. Alltid. Hör ni det.

nanne evig kärlek

La voix (2009)

Malena Ernman i Kempes episka operamashup av pop och Nessun Dorma.

Mest känd av alla medverkande operasångare är förståss den oförlikneliga och makalösa Malena. Vem kunde ana att hon skulle hamna där när vi sjöng ihop för första gången i Hallströms opera Liten Karin nångång på 1900-talet.

Och vem kunde anat att jag skulle hamna där när jag såg henne vinna 2009. Livet har sina outgrundliga vägar. Precis som melodifestivalen.

Förflyttar vi oss från Mello till Eurovision finns det några få exempel på goda operasångare. Och oändligt med exempel på riktigt genomusla sådana. Det vi i nästa klass av Opera i Mello.

Share on Pinterest
Dela med dina vänner










Submit
1 kommentar
  1. Petra
    Petra says:

    Hej Rickard!
    Jag och min 7 åring vill bara berätta att vi tycker du är bäst! Vi älskar dig! Hoppas du vinner, lycka till!

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *